Iedere dierenkliniek heeft zo zijn eigen manier van werken. In dit stukje willen wij u graag kennis laten maken met onze werkwijze, de dingen die ons onderscheiden van andere klinieken en de zaken die wij belangrijk vinden.
Het is immers belangrijk dat u zich als cliënt kunt vinden in de manier waarop uw dier wordt behandeld. Mocht u hier nog verdere vragen over hebben, aarzelt u dan ook niet om deze te stellen aan onze assistentes.
Wij werken volledig op afspraak. Dit is om te voorkomen dat u lang moet wachten in een overvolle wachtkamer. Veel dieren kunnen hier erg slecht tegen, wat erin resulteert dat het dier al gestrest is, voordat het bij ons op tafel staat. Ook kunnen wij op deze manier onze tijd efficiënter indelen.
Natuurlijk kan het voorkomen dat er tussendoor een spoedgeval wordt gemeld. Dan kan het zijn dat degene die een afspraak had, toch helaas iets langer zal moeten wachten. Wij merken gelukkig dat de meeste huisdiereigenaren hier begrip voor hebben. Als het uw dier was geweest die met spoed geholpen moest worden, zou u het immers ook fijn vinden als er meteen een dierenarts paraat staat. Komt u echter doordat er een spoedgeval tussendoor is gekomen, zelf in tijdsnood? Meld dit dan bij de assistente. Het is altijd mogelijk op dat moment ervoor te kiezen de afspraak te verzetten naar een ander tijdstip.
Tijdens het consult zal de dierenarts eerst wat algemene vragen stellen, afhankelijk van de reden waarom u komt. Via deze vragen probeert de dierenarts erachter te komen wat de precieze problemen zijn waar hij of zij zich op moet richten en wat voor onderzoeken er wellicht gedaan moeten worden. Hierna wordt uw dier grondig onderzocht. Het zal u opvallen, dat zelfs als u komt voor een enting en uw dier dus waarschijnlijk gewoon gezond is, er wel een algehele controle wordt verricht. Deze ‘check-up’ is niet alleen verplicht om uit te voeren voordat een dier geënt wordt, maar ook erg belangrijk. Een enting mag immers alleen gegeven worden als het dier helemaal gezond is.
Daarnaast worden er tijdens zo’n ‘check-up’ soms ook kleine afwijkingen gevonden die u als eigenaar niet eens waren opgevallen. Lang niet al deze afwijkingen zijn ernstig, ze hoeven vaak niet eens direct verder onderzocht of behandeld te worden, in de gaten houden is dan voldoende. Maar in sommige gevallen is verdere behandeling op korte termijn wel nodig om verergering te voorkomen. Dan is het goed dat deze afwijkingen op tijd ontdekt zijn, soms nog voordat het dier voor uw gevoel echte klachten heeft ontwikkeld. Dit draagt allemaal bij aan een langer en gezonder leven voor uw geliefde huisdier.
Wanneer uw dier klaar is, dan kunt u met uw dier doorlopen naar de balie. Hier ontvangt u eventuele medicijnen met uitleg en/of preventieve middelen en kunt u de behandeling afrekenen door middel van pinnen of contant geld.
Als uw dier een behandeling of operatie moet ondergaan, of tijdelijk opgenomen moet worden, moet uw dier een tijdje bij ons verblijven. Wij begrijpen dat dit voor u erg vervelend kan zijn. Wij proberen u dan ook zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Ook is het bij langere opnames altijd mogelijk om op ‘ziekenbezoek’ te komen. Wel willen wij u erop wijzen dat dieren hier erg wisselend op kunnen reageren. Het ene dier komt juist helemaal tot rust zodra het zijn/haar baasje weer even heeft gezien, bij het andere dier kan het juist averechts werken. Die is net ‘gewend’ aan het feit dat het baasje er even niet is en lijkt zich opnieuw in de steek gelaten te voelen zodra u weer weg gaat.
Hoe uw dier zal reageren is moeilijk te voorspellen. Twijfelt u of het verstandig is om langs te komen? Bespreek deze twijfels gerust even met de assistente. De assistente speelt een grote rol tijdens de opname van uw dier. Zij zal uw dier van u aannemen als u het komt brengen en een paar praktische zaken met u doorspreken. Met haar maakt u ook afspraken over wanneer er contact zal zijn en, als dit bekend is, wanneer uw dier weer opgehaald kan worden. Als u tussendoor vragen heeft kunt u altijd bellen met de assistente, zij zal indien mogelijk deze vragen beantwoorden. Kan de assistente uw vragen niet beantwoorden, dan zal zij ze doorspelen naar de dierenarts. U wordt dan later teruggebeld met het antwoord.
Tijdens de opname zelf zal de verzorging van uw dier voor het grootste deel worden gedaan door de assistente. Per dag zijn er minimaal twee momenten dat de dierenarts uw dier zal nakijken. Als er tussen deze momenten door iets afwijkends gesignaleerd wordt door de assistente, dan zal zij altijd de dierenarts waarschuwen en zal uw dier indien nodig nogmaals door de dierenarts worden nagekeken. Minimaal één keer per dag wordt u door de dierenarts bijgepraat over de stand van zaken. Mochten er tussendoor belangrijke dingen wijzigen in de toestand van uw dier of het is nodig dat er andere zaken met u worden besproken, dan wordt er tussendoor contact met u opgenomen. Zorg er dus ook voor dat de assistente beschikt over het nummer (of de nummers) waarop u bereikbaar bent.
Vooral als een dier voor langere tijd in opname zit, kan het zijn dat de kosten flink oplopen. Wilt u graag tussendoor een ‘tussenstand’ weten? Dan kunt u ook hiervoor bij de assistente terecht. Houdt u er wel rekening mee dat het een tussenstand is, de assistente kan helaas geen voorspellingen doen over de uiteindelijke kosten.
Menu
Cookies helpen ons jou de beste gebruikservaring te bieden. Lees meer.
Onze website maakt gebruik van cookies om jou van andere gebruikers op de website te onderscheiden. Hiermee kunnen we jou een goede gebruikservaring op de website bieden en deze blijven optimaliseren. Bekijk ons cookiebeleid.
We gebruiken drie verschillende cookietypes op onze website. Je voorkeur kan je hieronder aangeven.
Deze cookies zijn nodig om de website te laten werken. Zij worden altijd geplaatst.